Älyauton huoltobisnesmallin visiointi toi Metex-palkinnon
Muuttaako älyautojen tuleminen myös huoltobisneksen? Kyllä! Aalto-yliopistosta teollisen muotoilun linjalta valmistuva Andreas Pattichis, 27, sai vuoden 2016 taiteiden koulutusohjelman Metex-palkinnon opinnäytetyöstään, jossa esitetään visio tulevaisuuden auton huoltomallista.
Suomalaista elinkeinoelämää edistävä Metex-rahasto myöntää vuosittain 5 000 euron palkinnon huipputason lopputyöstä Aalto-yliopistosta taiteiden koulutusohjelmasta valmistuvalle. Tänä vuonna palkinnon vei Andreas Pattichis (kuvassa) ja hänen opinnäytetyönsä Telematics in the Second Machine Age: Designing a Novel Business Model for the Repair and Maintenance of the Connected Car.
Työ sai erityistä kiitosta paitsi eri tieteenaloja yhdistelevästä käytännönläheisyydestään, myös ajankohtaisuudestaan. Älyautot tekevät tulemistaan ympäri maailman.
– Työ on erittäin ajankohtainen, sillä älyautojen tiimoilta on iso tilaus suunnittelu-, teknologia- ja bisnesnäkökulmien yhdistämiselle. Tekijä onnistuu työssään erinomaisesti yhdistämään tutkimuksellisen näkökulman käytännön suunnitteluratkaisuihin ja bisnesmalleihin, suitsuttaa professori Peter McGrory opinnäytetyön arvioinnissaan.
– Työn ajoituksen kanssa kävi ikään kuin onni onnettomuudessa. Tein tutkimusta lähes kaksi vuotta, vaikka alun perin olin ajatellut nopeampaa aikataulua. Pari vuotta sitten olin jo sopinut yhteistyökuvioista opinnäytetyöhöni liittyen, mutta sitten iski taantuma ja kuviot kaatuivat. Jouduin tekemään kriisinhallintaa ja miettimään monet asiat uusiksi. Mutta samalla älyautot ehtivät nousta ihan eri tavalla otsikoihin kuin aiemmin, Pattichis kertoo.
– Se, että jouduin miettimään työlle uuden suunnan, varmasti myös paransi sitä sisällöllisesti ja antoi itselle varmuutta siitä, että selviää vaikeistakin tilanteista.
Älyauton huoltoon bisnesmalli vakuutusyhtiöiltä?
Andreas Pattichis korostaa, että autoissa on jo nykyään paljon älyä, mutta teknologinen kehitys on huimaa ja siksi hän keskittyy työssään tulevaisuuden visioon verkottuneista älyautoista.
– Esimerkiksi Googlen lanseeraamat, ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat älyautoja. Myös Teslalla ja monella muulla autofirmalla on kehitteillä pitkälle vietyjä älyautoja. Puhun työssäni älyautoista (connected cars) toisiinsa verkottuneina liikkuvina tietokoneina. Verkon kautta autot saavat lisä-älyä, jota voi hyödyntää niin toiminnoissa kuin lisäpalveluissa – sen kautta data kulkee myös palveluntarjoajille, eli he voivat tarjota reaaliaikaiseen dataan perustuvia palveluita, Andreas Pattichis avaa.
Maailma on pullollaan visioita autoilun ja älyautojen tulevaisuudesta. Mitä uutta Pattichisin työ tuo tähän?
– Suurin osa olemassa olevista visioista on tehty markkinointinäkökulmasta: ne keskittyvät siihen, miten kuljettaja kokee älyauton. Itse halusin valita käytännönläheisemmän näkökulman, jota voisi hyödyntää niin tuote- kuin bisnesmallin kehityksessä nimenomaan huoltopalvelujen osalta. Auto on pitkäkestoinen tuote, joka vaatii huoltoa koko elinkaarensa ajan.
Älyautosta, toisin kuin vanhanaikaisesta autosta, on mahdollista saada jatkuvasti reaaliaikaista, huoltopalveluissa hyödynnettävää tietoa. Toinen tärkeä syy huoltobisneksen muutostarpeelle on vihreiden teknologioiden läpimurto. Autoja ei tarvitse tulevaisuudessa huoltaa yhtä usein kuin nykyään – toisaalta reaaliaikainen data mahdollistaa jatkuvan huollon mallin.
Esimerkkikuva Pattichisin huoltomallin visiosta
Pattichis päätyy ehdottamaan huoltopalveluun samankaltaista liiketoimintamallia kuin vakuutusyhtiöillä: autoilijat maksaisivat kuukausittain tietyn summan huoltopalveluista, vaikka autolle ei tapahtuisi mitään. Vastaavasti huoltotoimenpiteistä ei erikseen laskuteta.
– Vuorovaikutuksen lisääminen huoltokäyntien välillä ja sen visioimani subscription-malli ovat yhdessä aika mullistava ajatus huoltopalvelusegmenttiin. Olisi tosi mielenkiintoista kuulla, mitä palveluntarjoajat tästä ajattelevat, Pattichis pohtii.
Autoteollisuus tarvitsee provokaatiota
Näinä hetkinä taiteen maisteriksi valmistuva Pattichis sanoo haluavansa provosoida autoteollisuutta.
– Autoteollisuus ei kehity niin nopeasti kuin pitäisi, vaikka teknologia mahdollistaa nykyään vaikka mitä. En väitä, että tämä minun visioni on yksi ja ainoa tapa, vaikka tämän takana onkin paljon tutkimusta ja haastatteluja, mutta selvää on, että jotain rohkeaa autoteollisuuden pitäisi nyt tehdä.
Pattichis toivoo, että Metex-palkinto toisi hänen työlleen näkyvyyttä. Suomalaisessa suunnittelufirmassa Ideanissa palvelumuotoilijana työskentelevä mies suuntaa katseensa erityisesti ulkomaille.
– Ideanilla on laajat verkostot USA:ssa, katsotaan, saisimmeko tästä yhteistyössä jotain uusia avauksia aikaiseksi.
Metex-rahasto toimii osana Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiötä.
Teksti: Sini Kaukonen
Kuvat: Andreas Pattichis