100 tarinaa matematiikasta

Matematiikka, mitä se on?

Onko se jotain vaikeaa, jota vain huippuälykkäät osaavat? Onko se jotain, jonka voi kuitata sanoilla: ”en tarvitse tätä koskaan”?

Oikeasti matematiikka on työkalu ihan meidän jokaisen elämässä. Se auttaa arkisissa askareissa ja on kaiken huippuunsa viritetyn tiedon ja tekniikan taustalla. Kun teet ruokaa, lasket. Kun käynnistät puhelimen tai television, matematiikkaa tarvitaan. Jos joudut sairaalaan, hoitojen taustalla on uskomaton määrä laskentaan käytettyjä tunteja.

Matematiikka on edistystä, se on hyvinvointia. Matematiikka on universaali kieli. Tästä syystä haluamme esitellä Suomen 100-vuotisjuhlavuotena, miten upea asia matematiikka on, ja miten tarvitsemme sitä vielä tuhansia vuosia eteenpäin. Tervetuloa mukanamme seuraamaan, kun esittelemme sata tarinaa matematiikasta!

#matematiikka100

22. Kaisa Keskitalo

15.9.2017

Uusimmat Kaisa Keskitalo: Matematiikka avaa tulevaisuuden ovia Työskentelen Tampereen teknillisellä yliopistolla sen eteen, että saamme valittua tekniikan alalle mahdollisimman hyviä opiskelijoita. Onnistunut opiskelijarekrytointi auttaa osaltaan siinä, että yliopisto pystyy kouluttamaan tarpeeksi osaajia yhteiskunnan tarpeisiin. Kun aloitin työurani Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, törmäsin heti positiiviseen yhteishenkeen ja vahvaan mahdollistamisen meininkiin, mikä tekniikan alan yliopistoissa on. Sama kulttuuri … Jatka artikkeliin 22. Kaisa Keskitalo

Lue lisää

21. Minna Hannula-Sormunen

8.9.2017

Uusimmat Minna Hannula-Sormunen: Matkani matematiikan maailmaan Reilut parikymmentä vuotta sitten lasten oppimisen tutkimusalueelta aiheekseni valikoitui sattuman oikusta pienten lasten matemaattisten taitojen kehitys. Villeimmissä unelmissanikaan en olisi osannut kuvitella millaisia tutkimuslöydöksiä edestäni tulevien vuosien aikana osuisi. Matkani alkumetreillä näytti vahvasti siltä, että olisi vaikea löytää mitään uutta pienten lasten matemaattisten taitojen kehityksestä. Piaget, Montessori, Fuson ja kumppanit … Jatka artikkeliin 21. Minna Hannula-Sormunen

Lue lisää

20. Sixten Korkman

4.9.2017

Uusimmat Sixten Korkman: Tarvitsemme teknologian osaamista ja kykyä rakentaa yhteistyötä yli rajojen   100 tarinaa matematiikasta -blogin vieraaksi saapui Sixten Korkman, taloustieteen Professor of Practice Aalto-yliopistosta. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön toimitusjohtaja Laura Juvonen haastatteli Sixten Korkmania tulevaisuuden yhteiskunnasta ja muutoksen haasteista.   Millaisena näet tulevaisuuden yhteiskunnan? – Edessä on monimutkainen maailma. Tähän muutokseen liittyy vahvasti uusi teknologia … Jatka artikkeliin 20. Sixten Korkman

Lue lisää

19. Matti Alahuhta

11.8.2017

  Matti Alahuhta: Uskalla tarttua uusiin mahdollisuuksiin 100 tarinaa matematiikasta -blogin vieraaksi saapui tekniikan tohtori Matti Alahuhta, joka Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön puheenjohtajana toimiessaan käynnisti vuonna 2005 säätiön perinteen palkita ansioituneita matemaattisten aineiden opettajia 5000 euron kannustuspalkinnoilla. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön toimitusjohtaja Laura Juvonen haastatteli Matti Alahuhtaa tulevaisuuden yhteiskunnasta ja miten muutos haastaa kouluja ja oppimista. Millaisena näet tulevaisuuden … Jatka artikkeliin 19. Matti Alahuhta

Lue lisää

18. Minna Huotilainen

26.6.2017

Uusimmat Minna Huotilainen: Laskukone vauvan aivoissa Aivotutkijana ajattelen, että matematiikalla on tosi tärkeä rooli tutkimuksessa. Oikeastaan koko aivotutkimusta ei olisi olemassakaan, ellei olisi matematiikkaan perustuvaa signaalinkäsittelyä ja tilastotiedettä. Ihmisen aivoista mitattava signaali on erittäin kohinainen, eikä siitä saisi selvää ilman suodattamista ja monenlaista keskiarvoistusta, virheenarviointia ja -korjausta. Yksittäisiin havaintoihin ei aivotutkimuksessa tukeuduta, vaan havaintoja tutkitaan tilastotieteen … Jatka artikkeliin 18. Minna Huotilainen

Lue lisää

17. Leena Pöntynen

19.6.2017

Uusimmat Leena Pöntynen: Itsevarmuutta matematiikan osaamiseen – Imua oppimisen iloon! Peruskoulumaailmassa myllerrys jatkuu. Uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön yläkoulun 7. luokilla elokuussa. Se tarkoittaa aktivoivampaa työotetta, jossa oppilas on tekemisen keskiössä. Jos nykytilannetta tarkastellaan tutkimusten valossa, muutos ja sen tarve taitaa olla suurempi kuin arvaammekaan! Keskustellessani oppilaiden kanssa kouluvierailuillani kysyn heiltä usein, missä he ovat hyviä. … Jatka artikkeliin 17. Leena Pöntynen

Lue lisää

16. Kaisa Miettinen

12.6.2017

  Uusimmat Kaisa Miettinen: Matematiikan avulla päätöksentekoa tukemaan Minulla ei ollut lukiossa selvää lempiainetta eikä kirkasta visiota siitä, mitä alkaisin opiskella yliopistossa. Valinta oli vaikeaa enkä silloin osannut aavistaa että alakseni valikoituisi päätöksenteon tukeminen. Päädyin opiskelemaan matematiikkaa, sillä sekin kiinnosti ja sisään pääsi ylioppilastodistuksella. Kaupungiksi Jyväskylä oli sopivan kokoinen eikä liian kaukana kotiseudultani Saimaan rannalta. Matematiikka … Jatka artikkeliin 16. Kaisa Miettinen

Lue lisää

15. Katja Mustonen

3.6.2017

  Uusimmat Katja Mustonen: Tuoreen ylioppilaan mietteitä matematiikasta Minulle matematiikka on kuin toinen äidinkieli. Osaan toki vääntää englantia ja vähän ruotsiakin, mutta kaikista maailman vieraista kielistä matematiikka on ehdottomasti lähimpänä sisintäni. Onhan se myös suuri etu taitaa kieli, joka on kaikkialla maailmassa sama. Paloni matematiikkaa kohtaan alkoi jo ala-asteella, kun tutustuimme pikku hiljaa ensin numeroihin … Jatka artikkeliin 15. Katja Mustonen

Lue lisää

14. Maija Aksela

24.5.2017

Uusimmat Maija Aksela: Matematiikan iloa pienestä pitäen! ”Matematiikka on tärkeää ja hyödyllistä!” Nämä kannustavat sanat muistuvat mieleeni lapsuudestani tätä kirjoittaessani. Vanhempien ja taitavien opettajien rooli on keskeinen lapsen matematiikan itsetunnon vahvistumisessa varhaisista vuosista lähtien. Mitä aikaisemmin lapsi saa positiivisia elämyksiä matematiikasta, niin sen parempi. LUMA-toiminnassamme on saatu hyviä tuloksia jo 3–6-vuotiailla lapsilla. Tarinallinen ja leikillinen … Jatka artikkeliin 14. Maija Aksela

Lue lisää

13. Kirsi Peltonen

19.5.2017

  Uusimmat Kirsi Peltonen: Matematiikkaa taiteella Huvin vuoksi käsitteillä leikkiminen ja ratkaisujen etsiminen ilman erityistä päämäärää tai painostusta on jälkikäteen arvioiden ollut keskeisin kannustin matematiikkapainotteisiin valintoihini kouluajoilla.  Kun vuosia myöhemmin matematiikan tekemisen myötä aloin hieman ymmärtää mistä sen tutkimuksessa on kysymys, huomasin myös, että erilaiset käsityöharrastukseni ovat olleet täsmälleen saman tarpeen erilaisia ilmenemismuotoja. Käsillä tekemisen … Jatka artikkeliin 13. Kirsi Peltonen

Lue lisää

12. Esko Aho

17.5.2017

  Uusimmat Esko Aho: Digitalisaatio lisää yksilöllisyyttä opetuksessa 100 tarinaa matematiikasta -blogin vieraaksi saapui entinen pääministeri, East Officen hallituksen puheenjohtaja Esko Aho. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön toimitusjohtaja Laura Juvonen haastatteli Esko Ahoa digitalisaatiosta, matematiikan opiskelusta ja koulujen kohtaamista haasteista. Miten näet tulevaisuuden digitaalisen yhteiskunnan? Kun puhutaan digitalisaatiosta, ongelmana on, että emme ymmärrä, kuinka iso muutos on kyseessä … Jatka artikkeliin 12. Esko Aho

Lue lisää

11. Petri Laarne

12.5.2017

  Uusimmat Petri Laarne: Matematiikan kauneutta jakamassa Matemaattinen heräämiseni tapahtui lukion toisena vuonna. Olen pienen ikäni ollut kohtalaisen näppärä laskemaan, mutta matematiikka oli tuntunut pelkältä tylsältä välineeltä kiinnostavampien asioiden tavoitteluun. Nyt kuitenkin palaset loksahtivat kohdalleen: aloin ymmärtää, miksi matikantunnilla asiat tehdään välillä pidemmän kautta. Logiikka matematiikan taustalla alkoi tuntua tavoittelemisen arvoiselta, eikä kyse enää ollutkaan … Jatka artikkeliin 11. Petri Laarne

Lue lisää

10. Ben Wilson

9.5.2017

Uusimmat Ben Wilson: My Life with Mathematics When I’m asked what I think of mathematics, I feel it is almost akin to having a special power that – although I’m not a mathematician – allows me to see a hidden beauty in the world. For example, from the arrangement of water molecules in ice to … Jatka artikkeliin 10. Ben Wilson

Lue lisää

9. Laura Tuohilampi

25.4.2017

Matematiikka on pienestä pitäen ollut niin sanotusti ”sydäntä lähellä”. Lukujen, funktioiden ja geometristen muotojen suhteet toisiinsa näyttäytyivät kauniina ja mielenkiintoisina. Kun matematiikka kiinnosti, sitä toki myös oppi helposti.

Lue lisää

8. Hannu Laine

30.3.2017

Matematiikka on pienestä pitäen ollut niin sanotusti ”sydäntä lähellä”. Lukujen, funktioiden ja geometristen muotojen suhteet toisiinsa näyttäytyivät kauniina ja mielenkiintoisina. Kun matematiikka kiinnosti, sitä toki myös oppi helposti.

Lue lisää

7. Antti Oulasvirta

30.3.2017

On vuosi 1879 Keisari Vilhelm I:n Berliinissä. Psykologi Thomas Ebbinghaus istuu työpöytänsä ääressä ja toistaa metronomin tahdissa paperista tavuja: “XOH”, “BOK”, “YAT”… Thomas lukee päivittäin tuhansia tavuja ja yrittää palauttaa ne mieleensä myöhemmin kirjaten ne ylös.

Lue lisää

6. Eemeli Tomberg

30.3.2017

Minä olen kosmologi, ja käytän joka päivä työssäni yliopistotason matematiikkaa. Kosmologia on fysiikan osa-alue, joka tutkii maalimankaikkeuden rakennetta ja historiaa. Tieteenalan piiriin kuuluu kaikki alkuräjähdyksestä galaksien ja galaksijoukkojen muodostumiseen, pimeään aineeseen ja pimeään energiaan.

Lue lisää

5. Otso Huuska

30.3.2017

Lähes jokainen suomalainen tietää, että matematiikka on nykymaailmassa tärkeää. Silti moni kyseenalaistaa sen tärkeyden omalla kohdalla. Opettajana olen usein tämän ongelman edessä: ”Mitä hyötyä eläinlääkärille on siitä, että osaa derivoida?”

Lue lisää

4. Liisa Rintaniemi

30.3.2017

Draaman kaaren vuoksi toivoisin, että minulla olisi kerrottavana toisenlainen tarina siitä, miten päädyin opiskelemaan fysiikkaa ja meteorologiaa; että voisin kertoa olleeni jonkinlainen luonnontieteiden Harry Potter, joka ponnistaa numeroiden maailmaan ympäristön vastustuksesta huolimatta.

Lue lisää

3. Nornickel ja Boliden Harjavalta

30.3.2017

Suomalainen koulu niittää kunniaa tasapuolisuudellaan: Suomessa perhetaustan vaikutus koulumenestykseen on kansainvälisten vertailujen pienimpiä. Silti parantamisen paikkojakin löytyy. Esimerkiksi lukion oppikirjat ovat monelle perheelle merkittävä investointi.

Lue lisää

2. Elisa Ryyppö

30.3.2017

Olin jo lukioaikana kiinnostunut matematiikasta ja luonnontieteistä. Kirjoitin ylioppilaskirjoituksissa pitkän matematiikan, fysiikan ja kemian. Suunnittelin silloin hakevani opiskelemaan lääketiedettä, ja täytyy tunnustaa, että pidin matematiikkaa lähinnä avaimena yliopistoon. En oikein ymmärtänyt sen laajempaa merkitystä, enkä ajatellut tarvitsevani sitä myöhemmin erityisen paljon.

Lue lisää

1. Laura Juvonen

30.3.2017

Hämmästykseni oli suuri, kun näin äidinkielen aineeni arvosanan: 10+. Opettajani, kouluneuvos Kirsti Mäkinen, ei helposti jaellut kymppejä ja tuo jäikin ainokaisekseni. Aiheenani oli ”kuinka uudistaisin koulun matematiikan opetusta”. Ajatukseni oli, että kaikki samassa tahdissa eteneminen ei yksinkertaisesti toimi. Osa ei pysy kärryillä ja osa turhautuu.

Lue lisää

100 tarinaa matematiikasta -blogi

19.1.2017

Matematiikka, mitä se on? Onko se jotain vaikeaa, jota vain huippuälykkäät osaavat? Onko se jotain, jonka voi kuitata sanoilla: ”en tarvitse tätä koskaan”?

Lue lisää